Za tajemstvím objektivů NIKKOR
Objektiv – nepostradatelná součást každého fotoaparátu. Letos slaví 75. výročí NIKKOR, proslulá japonská značka objektivů nejvyšší kvality. Při této příležitosti jsme se v redakci f-mountu rozhodli přizvat si k rozhovoru dva pracovníky marketingového oddělení firmy Nikon a pohovořit si s nimi o těchto výjimečných objektivech – o tom, jak se vyvíjely společně s fotoaparáty Nikon, jak je možné, že se vyrábějí už tolik let, o oslavách tohoto pozoruhodného jubilea i o jejich vášni k Nikkorům.
Hidejuki Mijoši
Ve firmě pracuje od roku 1991. Dva roky nato začal zodpovídat za marketingovou sekci fotoaparátů a pomáhal sestavovat katalogy modelů, mezi nimiž figurovaly například COOLPIX 775/3100/SQ, F80, F65, D100, D70, F6, D200 and D2XS. V současné době se věnuje propagaci objektivů a zrcadlovek. Jeho koníčkem je cestování a fotografování koček. Mezi oblíbené kousky jeho fotovýbavy patří D40, AI Nikkor 45mm f/2.8P a COOLPIX S500.
Keiko Mizugučiová
Ve firmě pracuje od roku 1990. Po začátcích v oddělení duševního vlastnictví se začala zabývat vývojem objektivů a začala zodpovídat za vývoj výměnných objektivů. V říjnu roku 2007 přešla do marketingového oddělení, kde zodpovídá za veškerou propagaci objektivů Nikkor.
f-mount: Letos slaví značka Nikkor 75. výročí. Jaká je vlastně její historie?
Mijoši: Nikon začal konstruovat objektivy ve 20. letech 20. století, nedlouho po založení samotné firmy roku 1917. Tehdy se pro jednotlivé optické systémy vyrábělo zhruba 20 různých typů objektivů pod šesti různými názvy jako například Anytar nebo Doppel-Anastigmat. Některé z nich byly samostatné objektivy, například takzvaný Tessar a Triplet, a existují záznamy, které potvrzují, že nebyly nikterak standardizované. Když začal objektivy pro fotografické účely vyrábět i Nikon, rozhodl se je systematicky dělit do sérií. Značka NIKKOR jako taková poprvé spatřila světlo světa roku 1932, kdy tento název vznikl přidáním písmene "R" (které se často objevovalo v názvech objektivů) ke slůvku "Nikko", anglické zkratce sousloví Nippon Kogaku Kogyo K.K (tehdejší název společnosti). Roku 1933 uvedla firma na trh svůj první fotografický objektiv, který byl určený pro leteckou fotografii a nesl označení Aero-Nikkor. Proto právě nyní slavíme 75 let od chvíle, kdy byl jako produkt vyroben první Nikkor. A dodneška Nikon zkonstruoval a vyrobil přes 400 různých objektivů Nikkor určených pro bajonet typu F.
f-mount: Čím si značka Nikkor získala světovou proslulost?
Mizugučiová: Říká se, že světové uznání značce Nikkor přineslo koncem 40. a počátkem 50. let otištění fotografií v časopisu Life, které pořídil fotograf David Douglas Duncan objektivem NIKKOR na aparátu značky Leica. Legenda praví, že jakýsi japonský fotograf využil svého času příležitosti a ukázal Duncanovi jakési fotografie, které udělal právě objektivem Nikkor a které mu výtečně vyšly, přestože je pořídil v místnosti a za velice slabého osvětlení. Na Duncana udělaly takový dojem, že ještě týž den zašel do obchodu a hned dva Nikkory si koupil.
f-mount: Takže tehdy se zrodila legenda jménem Nikkor. Stály za pozornost ještě nějaké další zásadní okamžiky?
Mijoši: Často se rovněž zmiňuje, že fotoaparáty Nikon a objektivy NIKKOR cestovaly do vesmíru. Poprvé je využilo Apollo 15 roku 1971. Následně byl vyroben speciální model F3, který našel uplatnění na kosmickém raketoplánu. Roku 2007 si pak NASA objednala fotoaparáty D2XS a objektivy NIKKOR. Kromě toho, že pořizovaly snímky zvnitřku modulu skrz okénka, fotografovaly i přímo ve vesmíru při teplotách kolem –150°C i méně. A jelikož lze do vesmíru převážet pouze omezené množství nákladu, nemůže s sebou raketoplán brát záložní fotovýbavu. V této oblasti je vyžadována pouze mimořádně vysoká kvalita (nulová poruchovost za mimořádně nepříznivých podmínek), což jasně dokazuje, že si Nikon svou schopností náročná kritéria opakovaně splnit vydobyl u NASA důvěru. Nenechat si ujít žádnou příležitost, ať už je prostředí či podmínky jakékoli - právě to je po mém soudu poslání fotoaparátů Nikon a objektivů Nikkor.
f-mount: Zdá se, že z hlediska své předlouhé historie i důvěryhodnosti, kterou si vydobyla, je značka NIKKOR naprosto jedinečná.
Mijoši: V Německu i jinde existují firmy, které mají ještě delší tradici než Nikon. Avšak tady v Japonsku pravděpodobně nenajdete jinou společnost, která by se v případě objektivů tak dlouho držela jediného názvu jako Nikon. Jelikož Nikon vyrábí objektivy od samého počátku svého založení (vlastně ještě déle než vyrábí fotoaparáty), je hrdý na svůj původ coby firmy na výrobu optiky.
f-mount: NIKKOR je tedy starší než samotný fotoaparát Nikon. To asi není příliš známo, že?
Mizugučiová: Přesně tak - tím důvodem je nejspíš skutečnost, že Nikon je proslulý zejména díky svým fotoaparátům a jeho objektivy jsou vnímány pouze jako jakýsi doplňkový sortiment. Nedávná studie odhalila nemilou skutečnost, že název Nikkor vlastně není příliš známý. Proto bychom rádi využili 75. výročí vzniku značky k tomu, abychom povědomí o Nikkorech opět zvýšili. Nikonisté pravděpodobně objektivy Nikkor dobře znají, ale rádi bychom značku Nikkor blíže představili i dalším lidem, například uživatelům mobilních telefonů s vestavěnými fotoaparáty nebo těm, kteří se spokojují s kompakty, a navnadili je využít příležitosti a vyzkoušet si, jak jsou Nikkory báječné.
f-mount: A co je vlastně na objektivech značky Nikkor tak výjimečné?
Mizugučiová: Přestože řada objektivů NIKKOR zahrnuje celou paletu od profesionálních až po amatérské za nižší ceny, z hlediska optické kvality u žádného nenajdete žádné kompromisy. U všech výrobků usilujeme o nejvyšší úroveň kvality a na dosažení tohoto cíle neúnavně pracujeme. Tento přístup k produktům se nezměnil od chvíle, kdy byla naše společnost založena. Nyní kdy slavíme toto 75. výročí, vypůjčili jsme si z knihovny několik publikací o naší firmě — "Čtyřicetiletá historie", "50 let pokroku" a také "75 let Nikonu". A v těchto dokumentech nalezneme tentýž důraz kladený na kvalitu a výkon. Zaujme především následující věta: "Kromě vysokého výkonu musejí být fotoaparát i objektiv uživatelsky přívětivý a musejí vykazovat spolehlivou kvalitu." A tento přístup k našim výrobkům se podle mého názoru nemění.
Mijoši: V kvalitu a odolnost našich výrobků máme naprostou důvěru a stejně tak i v jejich optický výkon. Nikon nesmírně dbá na to, aby se kvalita objektivů opouštějících továrnu a směřujících k zákazníkovi nerůznila. Proto provádíme celkovou výstupní kontrolu - tedy podrobnou kontrolu kvality každého jednotlivého výrobku. To si samozřejmě žádá množství práce i nákladů, ovšem provořadou prioritou je pro nás produkovat co možná nejlepší výrobky.
Mizugučiová: Objektivem, který teď používám téměř neustále, je AF-S DX NIKKOR 16–85mm f/3.5–5.6G ED VR. Jelikož tento objektiv díky začátku na 16 mm pokrývá velice široký úhel záběru, je pro mě neocenitelný, když chci doma fotografovat skupinku přátel. Snadno se s ním pracuje, a jelikož má i výtečný stabilizátor, lze s ním získat ostré snímky i bez stativu. Produkuje krásné snímky v interiéru, ale fantasticky zvládá i krajinky, například západy slunce. Je zkrátka šikovný a spolehlivý. dalším objektivem, se kterým často fotím, je rybí oko AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED. Jelikož se s ním dá zaostřit na objekty vzdálené pouhé 3 cm od přední čočky, můžete přistoupit přímo k danému objektu - ať už je to třeba květina nebo člověk - a pořídit zajímavé záběry se zdeformovanou perspektivou.
Mijoši: Mým oblíbencem je AF Nikkor 85mm f/1.4D IF. Je to úžasné sklo, které dává fantasticky ostré snímky zaostřeného objektu a zároveň dokáže vytvářet nádherný bokeh. Dále mám v oblibě i AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, uvedený na trh loni. Díky vnitřnímu zaostřování ostří velice rychle a díky tomu je s ním radost fotografovat.
Přestože až do nynějška se u makroobjektivů kladl zpravidla důraz na jejich kresbu, tento objektiv rovněž dokáže vytvářet velmi hezky rozostřený obraz mimo hloubku ostrosti, a proto se hodí i pro každodenní fotografování. Kromě makroúčelů jej tak lze využít i jako kratší portrétní objektiv. Navíc se rovněž pyšní naším patentem, jenž nese název "nano crystal coating.
f-mount: Jaké byly důvody změn, jimiž prošly názvy a logo?
Mijoši: Pokud jde o změny názvů, tak od roku 1959, kdy se na trhu objevil první objektiv pro F bajonet, NIKKOR Auto 5cm f/2, se názvy objektivů se stoupající funkčností neustále prodlužovaly. Díky tomu mají dnes objektivy velice dlouhé názvy, což nevyhnutelně vede k pocitu, že samotný název značky ustupuje do pozadí. Proto jsme od srpna roku 2007 přešli na jednoduchý model pojmenování, který lze snadno pochopit. Začali jsme používat výhradně název "NIKKOR" (vše velkými písmeny), tedy tentýž, který máme jako ochrannou známku registrovanou už od roku 1932, kdy značka NIKKOR vznikla.
Mizugučiová: Donedávna se loga na výrobku samotném, na krabici a v návodech lišila, což narušovalo pocit integrace. Proto jsme loga sjednotili, aby produktová řada NIKKOR získala jakousi jednotnost. Designové oddělení firmy navrhlo několik nových log, ale nakonec se rozhodlo, že použijeme písmo, které se objevuje přímo na samotných objektivech. Máme za to, že standardizace loga je jakýmsi uklidňujícím prvkem pro zákazníky a že se jim díky ní naše výrobky více přiblíží.
Mijoši: A změnili jsme i obal. V prvé řadě se ohnisková vzdálenost objektivu stala součástí designu krabice, díky čemuž je okamžitě vidět - i když se třeba krabice nachází ve větší vzdálenosti. Je na ní uvedené velikými písmeny — například "24–70"—, aby zákazník v obchodě daný model našel na první pohled. A rovněž se nyní na obalech Nikkorů nejvyšší řady objevují zlaté proužky, které figurují i na objektivech samotných a které je odlišují od ostatních.
f-mount: Přibližte nám prosím, jakým způsobem Nikon připomíná 75. výročí svých objektivů...
Mizugučiová: První z několik plánovaných událostí bylo Photo Imaging Expo 2008 v březnu tohoto roku. K vidění tam byla zhruba dvacítka historických objektivů — mimo jiné i zmiňovaný Aero NIKKOR, vůbec první objektiv této značky —, které vzbudily značný zájem. Dále jsme vyrobili speciální výroční logo, uspořádali fotografickou soutěž a rovněž vydali plakáty a další upomínkové předměty. V plánu máme i další projekty, například fotografické výstavy nebo krátký animovaný film o značce NIKKOR. Doufám, že se setkají s příznivým ohlasem.
Mijoši: A rovněž jsme spustili webové stránky https://www.nikkor.com/ věnované výhradně těmto objektivům, kde světově proslulí fotografové využívající při své práci značku NIKKOR hovoří o tom, co pro ně tento pojem znamená. Dále tam najdete ukázky z díla těchto fotografů a rovněž rozhovory s nimi. Budeme moc rádi, pokud tyto stránky navštívíte.
f-mount: Mnohokrát děkujeme za rozhovor.
-fri-
převzato z nikonimaging.com
—————
Technika & technologie
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————